سیستم مدیریتی ساختمان BMS

هوشمند سازی ساختمان مسکونی ، اداری ، تجاری و ...

سیستم مدیریتی ساختمان BMS

هوشمند سازی ساختمان مسکونی ، اداری ، تجاری و ...

کنترل تمام تجهیزات خانه توسط موبایل در هر نقطه از کشور مانند سیستم روشنایی،دزدگیر،سرمایش و گرمایش و ...
Building Management System

آخرین مطالب
۰۹فروردين

 #وریستورها - Varistors(مقاومت های متغیر وابسته)


یک وریستور عنصری است که مقاومت نشان داده شده توسط آن وابسته به یک کمیت فیزیکی خارجی می باشد. اینگونه مقاومت ها جهت کنترل پذیر کردنسیستم های الکترونیکی تابه شرایط فیزیکی خارجی و یا جهت اندازه گیری پارامترهای فیزیکی کاربرد دارند.امروزه مقاومت های متغیر متنوعی نظیر مقاومت تابع نور، حرارت، ولتاژ، رطوبت و ... ساخته می شوند.


1- #مقاومت NTC# (مقاومت با ضریب حرارتی منفی)

یک قطعه بسیار ساده می باشد که مقاومت آن با حرارت اعمال شده به آن نسبت عکس دارد. یعنی با افزایش دما مقدار مقاومت آن کاهش می یابد.

 

2- #مقاومت PTC# (مقاومت با ضریب حرارتی مثبت)

مقدار مقاومت این عنصر با دما رابطه مستقیم دارد. یعنی با بالارفتن درجه حرارت محیط آن، باعث افزایش مقاومت اهمی آن می گردد و بالعکس. PTCها به تغییرات دما سریع پاسخ می دهند و در جایی که به عکس العمل سریع نیاز باشد از آن استفاده می کنند.

 

3- #ترمیستور(Termistor):

ترمیستور مقاومتی است که توسط نمیه هادی ها ساخته می شود. ترمیستور همچون NTC دارای ضریب حرارتی منفی است. مزیت ترمیستور بر NTC و PTC این است که تغییرات مقاومت با دما زیاد بوده و می توان تغییرات دمایی کم را توسط آن هااندازه گیری کرد. عیب ترمیستور پاسخ دهی کند آن است.

 

4- مقاومت تابع نور (LDR):

مقاومت این عنصر با نور تابیده شده به سطح آن تغییر می کند. مقاومت عنصر در نور کم بسیار زیاد و تحت شرایط روشن و پرنور بسیار کم است. LDRها حساس و ارزان هستند اما این مقاومت ها نسبتا کند عمل می کنند. قابل ذکر استفتوسل یکی از LDRهای معروف و پرمصرف است.

 

5- #مقاومت_وابسته_به_ولتاژ (VDR):

مقدار اهم این مقاومت های متغیر تابعی از ولتاژ اعمال شده به دو سر آن ها می باشد. ارتباط مقدار مقاومت و ولتاژ، معکوس می باشد. قابل ذکر است که VDRها قطبیت ولتاژ را تشخیص نمی دهند و این امر آن ها را برای استفاده در مدارات با ولتاژ AC مناسب کرده است. این مقاومت ها در تثبیت کننده های ولتاژ و در حفاظت مدارها در مقابل اضافه ولتاژ و ضربه های ناگهانی ولتاژ و ... کاربرد دارند.

 

6- #مقاومت_وابسته_به_میدان #مغناطیسی (MDR):

مقاومت اهمی این عناصر وابسته به میدان مغناطیسی اثر کرده بر آن ها می باشد. در ساخت این مقاومت ها از نیمه هادی هاییبا ضریب حرارتی منفی استفاده شده است. میدان مغناطیسی باعث ایجاد رانش و پدیده شکسته شدن پیوندهای بین اتمی و کاهش مقاومت قطعه می گردد.



گروه عشق الکترونیک

https://telegram.me/joinchat/CalyiD7AyJ88K23k1iSSVw

لینک کانال

@electeroniclove

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۹
محمد حسینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی